Psychomotorický vývoj dítěte



Hlavní mezníky

  • dítě ve 3 měsíci v poloze ba bříšku udrží hlavu nahoře, leží na předloktí
  • dítě by se mělo v 6 měsících přetočit oboustranně na bříšku pevně zvedá hlavu a je zvednuté na ručičkách
  • dítě by mělo zvládnout chůzi 1 – 1,5 roku
  • dítě mluví v jednouchých větách 1,5 – 2 roky


6. měsíc

  • dítě v lehu na bříšku zvedne jednu ruku, otáčí se z bříška na záda, dává přednost poloze na bříšku
  • dítě si brouká, vyslovuje samohlásky i souhlásky, začíná spojovat do slabik
  • rádo se dívá do zrcadla, rádo hraje na schovávanou, chce být bráno do náruče, rozlišuje cizí lidi
  • v tomto věku již mohou získat některé zlozvyky – často se v noci budit, dumlat si palec, spát za určitých podmínek, vybírat jídlo, loudat se s ním
  • dítě udrží v každé ruce jednu hračku, přendává jí z ruky do ruky, drží si hrneček s pitím, bere předměty palcem a ukazovákem


7. měsíc

  • dítě je na zádech jen zřídka, na bříšku se pevně opírá, vysoko zvedá hlavu i hrudník, zvedá jednu ruku za hračkou, houpá se na kolínkách
  • přitáhne se podané prsty do sedu i stoje,ale neposazujeme, dokud se samo neposadí
  • strká si do pusy palec u nohy, zlepšuje se souhra ruka-noha
  • žvatlá slabiky, je dobré je po něm opakovat, rozvíjet řeč
  • chápe hru na schovávanou za plínkou, snaží se projevovat nezávislost – pití ze šálku, jíst lžičkou, vhodnou hrací plochou je podlaha
  • radostně reaguje na členy rodiny, začíná být zdrženlivé k cizím lidem
  • samo dokáže uchopit do každé ruky jednu kostku, učí se je různě obracet, začíná tleskat rukama – paci, paci


8. měsíc

  • dítě se plazí po břiše, houpe na kolínkách, začíná lézt, umí se samo posadit
  • snažíme se aby dítě dříve lezlo než sedělo, lezení je velmi důležité pro rozvoj páteře, svalstva a celkový motorický vývoj
  • opakuje zdvojené slabiky, chápe jednoduché hra – berany berany duc
  • začíná na sebe upozorňovat jako osobnost – snaha obejít zákaz, prosadit si svou
  • projevuje se 8 měsíční úzkost, strach z cizích lidí a nových aktivit, projevuje se i v plavání
  • II sluchová zkouška – zavolá se ze 4 m a dítě se musí otočit
  • dítě uchopí i menší předměty palcem a ukazovákem, strká hračkou do jiné hračky
  • odhazuje hračky do prostoru, pije z hrnečku, jí lžičkou, ukusuje rohlík, který si samo drží


9. měsíc

  • dítě leze, sedí jistě a posadí se bez přidržování, postaví se u ohrádky, přešlapuje na místě – I. vertikalizace
  • udělá podřep, předklon a opět se vzpřímí
  • pokouší se prosazovat svá přání, nutná důslednost, nedokáže odhadnout nebezpečí
  • pozná své oblečení, hračku, označí blízké osoby, na vyzvání udělá pápá
  • začíná používat v řeči různou hlasitost, dotýká se detailů na hračce, bouchá hračkami o sebe, prohlíží si knížky, má rádo hračky, které vydávají zvuky


10. měsíc

  • dítě se posadí z polohy na bříšku, leze a vstává, stojí u nábytku, dokáže se shýbnout a podat si hračku, začíná chodit kolem nábytku
  • dokáže rozlišit pochvalu a pokárání, velmi důležitá je pochvala, trestem je ztráta matčiny vlídnosti, plesknutí přes zadeček, vysvětlování nedokáže porozumět
  • používá v řeči zdvojené slabiky, pasivně rozumí většímu množství slov
  • bez obtíží hází hračky do krabice, přendává z místa na místo, rádo se opakuje, vaří jako maminka
  • je zde již jasná opozice palce


11. měsíc

  • dítě leze po čtyřech velmi rychle a vytrvale, chodí kolem nábytku, dokáže vylézt na schod, ze stoje sbírat předměty na zemi, překračuje nízké překážky
  • užší vztah k rodičům, hledá u nich ochranu, rádo se mazlí
  • rozumí významu stále většího počtu slov, používá slabiky, které dostávají smysl
  • ukazuje kde má ruku nohu, rozumí pochvale, opakuje činnost, aby bylo znovu pochváleno
  • vhazuje předměty do krabic, plní nádoby, zastrkuje klíče, otvírá a zavírá zásuvky, přitáhne si hračku na provázku, napodobuje co vidí
  • přestává dávat vše do úst


12. měsíc

  • dítě chodí bezpečně vedeno za ruce, udělá pár krůčků
  • překračuje překážky, s držením stoupá do schodů
  • vysloví 1-5 smysluplných slov, reaguje na jednoduché výzvy, rozumí a reaguje na zákaz, napodobuje různé činnosti, např. vaření
  • soustředěně si hraje, reaguje na svoje jméno, začíná mít smysl pro humor, rádo poslouchá melodie a písničky, rytmus říkanek, prohlíží si obrázky
  • důležitý je vývoj vyšších sociálních citů – pohladí matku, dá jí pusu, začíná chápat když někdo jiný prožívá bolest, soucítění s ním, dovede být něžné k hračkách, jiným dětem
  • kolem 12 měsíce první období vzdoru
  • uchopí dvě kostky do jedné ruky, vpustí malý předmět do hrdla láhve, rozsvítí a zhasne lampičku
  • pokouší se jíst samo lžičkou, s předměty zachází jako lidé v jeho okolí


1 – 3 roky

  • charakteristickým znakem je osamostatnění a uvolnění různých vazeb, expanze do širšího světa
  • rozvíjí se samostatná lokomoce – pohyb, chůze, dítě dokáže zvládat vlastní tělo
  • uvolňuje se z naprosté závislosti na aktivitě dospělého
  • rozvíjí se symbolické myšlení, dítě chápe trvalost objektu a má potřebu jej pojmenovat
  • počátky symbolické hry – odpoutává se od reality, předměty zastupují něco jiného
  • napodobuje činnosti
  • učí se nápodobou – potřebuje verbální model, čímž se dospělý
  • pasivní slovník – počet slov , kterým dítě rozumí
  • aktivní slovník – počet slov, které dítě aktivně používá
  • kolem 2. roku mluví v jednoduchých větách
  • důležitý je rozvoj vlastní identity
  • pozoruje chování lidí ve svém okolí a učí se nápodobou, získává normy chování a pravidla
  • zvládá hygienické návyky
  • často klade otázku Co je to? a později Proč je to?
  • pokud dítě špatně mluví – logopedie se doporučuje již od 4 let


4 – 6 let

  • ukončení pohybového a řečového vývoje
  • růst svalové hmoty, rozvoj jemné motoriky
  • dominantní činností je hra
  • hrou opakuje činnost dospělých (hraje už si s ostatními dětmi, hry s pravidly, symbolické hry)
  • učí se respektovat ostatní, pravidla, spolupracuje
  • přiměřené vyjadřování
  • rozvoj fantazie hrou
bublinky
bublinky
rybka

© 2008 webmaster: vlada_vlk@centrum.cz