Psychomotorický vývoj dítěte
Hlavní mezníky
- dítě ve 3 měsíci v poloze ba bříšku udrží hlavu nahoře, leží na předloktí
- dítě by se mělo v 6 měsících přetočit oboustranně na bříšku pevně zvedá hlavu a je zvednuté na ručičkách
- dítě by mělo zvládnout chůzi 1 – 1,5 roku
- dítě mluví v jednouchých větách 1,5 – 2 roky
6. měsíc
- dítě v lehu na bříšku zvedne jednu ruku, otáčí se z bříška na záda, dává přednost poloze na bříšku
- dítě si brouká, vyslovuje samohlásky i souhlásky, začíná spojovat do slabik
- rádo se dívá do zrcadla, rádo hraje na schovávanou, chce být bráno do náruče, rozlišuje cizí lidi
- v tomto věku již mohou získat některé zlozvyky – často se v noci budit, dumlat si palec, spát za určitých podmínek, vybírat jídlo, loudat se s ním
- dítě udrží v každé ruce jednu hračku, přendává jí z ruky do ruky, drží si hrneček s pitím, bere předměty palcem a ukazovákem
7. měsíc
- dítě je na zádech jen zřídka, na bříšku se pevně opírá, vysoko zvedá hlavu i hrudník, zvedá jednu ruku za hračkou, houpá se na kolínkách
- přitáhne se podané prsty do sedu i stoje,ale neposazujeme, dokud se samo neposadí
- strká si do pusy palec u nohy, zlepšuje se souhra ruka-noha
- žvatlá slabiky, je dobré je po něm opakovat, rozvíjet řeč
- chápe hru na schovávanou za plínkou, snaží se projevovat nezávislost – pití ze šálku, jíst lžičkou, vhodnou hrací plochou je podlaha
- radostně reaguje na členy rodiny, začíná být zdrženlivé k cizím lidem
- samo dokáže uchopit do každé ruky jednu kostku, učí se je různě obracet, začíná tleskat rukama – paci, paci
8. měsíc
- dítě se plazí po břiše, houpe na kolínkách, začíná lézt, umí se samo posadit
- snažíme se aby dítě dříve lezlo než sedělo, lezení je velmi důležité pro rozvoj páteře, svalstva a celkový motorický vývoj
- opakuje zdvojené slabiky, chápe jednoduché hra – berany berany duc
- začíná na sebe upozorňovat jako osobnost – snaha obejít zákaz, prosadit si svou
- projevuje se 8 měsíční úzkost, strach z cizích lidí a nových aktivit, projevuje se i v plavání
- II sluchová zkouška – zavolá se ze 4 m a dítě se musí otočit
- dítě uchopí i menší předměty palcem a ukazovákem, strká hračkou do jiné hračky
- odhazuje hračky do prostoru, pije z hrnečku, jí lžičkou, ukusuje rohlík, který si samo drží
9. měsíc
- dítě leze, sedí jistě a posadí se bez přidržování, postaví se u ohrádky, přešlapuje na místě – I. vertikalizace
- udělá podřep, předklon a opět se vzpřímí
- pokouší se prosazovat svá přání, nutná důslednost, nedokáže odhadnout nebezpečí
- pozná své oblečení, hračku, označí blízké osoby, na vyzvání udělá pápá
- začíná používat v řeči různou hlasitost, dotýká se detailů na hračce, bouchá hračkami o sebe, prohlíží si knížky, má rádo hračky, které vydávají zvuky
10. měsíc
- dítě se posadí z polohy na bříšku, leze a vstává, stojí u nábytku, dokáže se shýbnout a podat si hračku, začíná chodit kolem nábytku
- dokáže rozlišit pochvalu a pokárání, velmi důležitá je pochvala, trestem je ztráta matčiny vlídnosti, plesknutí přes zadeček, vysvětlování nedokáže porozumět
- používá v řeči zdvojené slabiky, pasivně rozumí většímu množství slov
- bez obtíží hází hračky do krabice, přendává z místa na místo, rádo se opakuje, vaří jako maminka
- je zde již jasná opozice palce
11. měsíc
- dítě leze po čtyřech velmi rychle a vytrvale, chodí kolem nábytku, dokáže vylézt na schod, ze stoje sbírat předměty na zemi, překračuje nízké překážky
- užší vztah k rodičům, hledá u nich ochranu, rádo se mazlí
- rozumí významu stále většího počtu slov, používá slabiky, které dostávají smysl
- ukazuje kde má ruku nohu, rozumí pochvale, opakuje činnost, aby bylo znovu pochváleno
- vhazuje předměty do krabic, plní nádoby, zastrkuje klíče, otvírá a zavírá zásuvky, přitáhne si hračku na provázku, napodobuje co vidí
- přestává dávat vše do úst
12. měsíc
- dítě chodí bezpečně vedeno za ruce, udělá pár krůčků
- překračuje překážky, s držením stoupá do schodů
- vysloví 1-5 smysluplných slov, reaguje na jednoduché výzvy, rozumí a reaguje na zákaz, napodobuje různé činnosti, např. vaření
- soustředěně si hraje, reaguje na svoje jméno, začíná mít smysl pro humor, rádo poslouchá melodie a písničky, rytmus říkanek, prohlíží si obrázky
- důležitý je vývoj vyšších sociálních citů – pohladí matku, dá jí pusu, začíná chápat když někdo jiný prožívá bolest, soucítění s ním, dovede být něžné k hračkách, jiným dětem
- kolem 12 měsíce první období vzdoru
- uchopí dvě kostky do jedné ruky, vpustí malý předmět do hrdla láhve, rozsvítí a zhasne lampičku
- pokouší se jíst samo lžičkou, s předměty zachází jako lidé v jeho okolí
1 – 3 roky
- charakteristickým znakem je osamostatnění a uvolnění různých vazeb, expanze do širšího světa
- rozvíjí se samostatná lokomoce – pohyb, chůze, dítě dokáže zvládat vlastní tělo
- uvolňuje se z naprosté závislosti na aktivitě dospělého
- rozvíjí se symbolické myšlení, dítě chápe trvalost objektu a má potřebu jej pojmenovat
- počátky symbolické hry – odpoutává se od reality, předměty zastupují něco jiného
- napodobuje činnosti
- učí se nápodobou – potřebuje verbální model, čímž se dospělý
- pasivní slovník – počet slov , kterým dítě rozumí
- aktivní slovník – počet slov, které dítě aktivně používá
- kolem 2. roku mluví v jednoduchých větách
- důležitý je rozvoj vlastní identity
- pozoruje chování lidí ve svém okolí a učí se nápodobou, získává normy chování a pravidla
- zvládá hygienické návyky
- často klade otázku Co je to? a později Proč je to?
- pokud dítě špatně mluví – logopedie se doporučuje již od 4 let
4 – 6 let
- ukončení pohybového a řečového vývoje
- růst svalové hmoty, rozvoj jemné motoriky
- dominantní činností je hra
- hrou opakuje činnost dospělých (hraje už si s ostatními dětmi, hry s pravidly, symbolické hry)
- učí se respektovat ostatní, pravidla, spolupracuje
- přiměřené vyjadřování
- rozvoj fantazie hrou